چاپ
تعداد بازدید: 3307

چرا «پژوهشکده آب و محیط ‏زیست»؟

  • رسالت: ایفای نقش جهت توسعه پایای کشور است.
  • مسئولیت: پاسخگویی به نیازهای دستگاه‌های اجرایی و صنعتی مرتبط با موضوعات آب، محیط‏زیست، کشاورزی و منابع طبیعی.
  • مأموریت ویژه: تجمیع توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد (بزرگترین مرکز آموزشی و پژوهشی در شرق کشور) و افزایش سهم و مشارکت آن در فعالیت‌های پژوهشی و فناوری مرتبط و حل مشکلات آب و محیط‏زیست است.
  • مأموریت عام: ایجاد زمینه برای ارتباط نزدیک‌تر اجتماعات نخبگانی با مسائل و موضوع‌های حرفه‌ای آب، محیط‏زیست، کشاورزی و منابع طبیعی کشور است.

رسالت اصلی

رسالت اصلی پژوهشکده، ایفای نقش جهت توسعه پایدار کشور است. پژوهشکده در نظر دارد تا به نیازهای دستگاه‌های اجرایی، پژوهشی و صنعتی ملی و استانی مرتبط با موضوعات آب، محیط‏زیست، کشاورزی و منابع طبیعی پاسخگو باشد. ماموریت پژوهشکده، تجمیع توان علمی اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و افزایش سهم مشارکت آنان در فعالیت‌های پژوهشی و فناوری مختلف و همچنین ایجاد زمینه‌ای برای ارتباط نزدیک‌تر اجتماعات نخبگانی با مسائل و موضوع‌های تخصصی آب، محیط‏زیست، کشاورزی و منابع طبیعی و بهره‌گیری از دیدگاه‌های نخبگان برای حل مشکلات مربوطه است.

اهداف

هدف پژوهشکده، پاسخ‌گویی به نیازهای پژوهشی، تخصصی و مشاوره‏ای و نیز توسعه مرزهای دانش در سطح محلی، ملی، منطقه‏ای و بین‏المللی در موضوع‏های آب، محیط‏زیست، کشاورزی و منابع طبیعی می‌باشد. همچنین به منظور متمرکز کردن فعالیت‌های علمی، متخصصان مرتبط در پنج گروه پژوهشی مطالعات خود را به طور هدفمند در قالب اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت پیگیری می‌کنند. این مطالعات شامل تحقیقات در سطوح بین‌المللی با هدف ارائه نتایج در مجامع علمی معتبر دنیا به منظور ارتقای جایگاه علمی کشور و همچنین استفاده از یافته‌های علمی در قالب طرح‏‌های کاربردی است. جزئیات این اهداف عبارتند از:

  1. فعالیت‌های علمی مبتنی بر نوآوری، تحقیقات پایه‌ای و در مرز دانش
  2. فعالیت‌های تحقیقاتی کاربردی معطوف به طراحی و توسعه محصول و دانش فنی
  3. تحقیق و توسعه و ایفای نقش موثر در زمینه‌ تعادل بخشی سامانه‏های آبی
  4. تحقیق و توسعه و ایفای نقش موثر در زمینه آب‏های زیرزمینی و ژئوترمال
  5. تحقیق و توسعه و ایفای نقش موثر در زمینه مدیریت و بازچرخانی آب‌های نامتعارف
  6. تحقیق و توسعه و ایفای نقش مؤثر در زمینه حکمرانی پایدار آب و آبخیز
  7. تحقیق و توسعه و ایفای نقش موثر در شناخت، حفاظت و احیای اکوسیستم‏ ها و محیط‏ زیست